January 1, 2018

Melancong ke Perth : Day 2 . Part 2.

Post sebelum:




DAY 2 (13 NOVEMBER 2017). Part 2



KINGS PARK – BLUE BOAT HOUSE – ISPA KEBAB



Setelah perut kenyang makan lamb ribs kami menuju ke Kings Park. Kami bertolak dari Charcoal Chicken pada pukul 2.30pm dan sampai di Kings park pukul 3pm. Kings Park sangat luas. Kami tak sempat untuk pusing seluruh taman ni sebab kami akan menuju ke Blue Boat House pula lepas ni. Parking di sini ada yang berbayar dan ada yang tidak berbayar. Kami bernasib kami terjumpa kawasan yang tak perlukan bayaran. Kawasan Kings Park agak terkenal dengan kes pecah kereta sewa pelancong. Jadi kepada yang nak datang sini jangan tinggalkan apa-apa barang berharta dalam kereta.

laluan masuk ke Kings Park






Kings Park sangat cantik dan udara sangat nyaman sejuk sebab kedudukannya yang di atas bukit. Dari atas sini kita boleh nampak bandar Perth. Boleh kata seluruh tempat sini cantik kalau nak bergambar. Kami bergambar dengan latarbelakang bandar Perth di salah satu look out point di Kings Park. Kemudian kami rehat dan baring di atas rumput. Rumputnya sangat pendek kemas dan bersih. Kelihatan ramai orang berbaring di situ. Kawan aku semua nampaknya dah malas bergerak bila dah mula rehat di situ. Jadi aku cuba jalan sendiri meninjau lebih kawasan situ dengan niat boleh tangkap apa-apa foto menarik.





bandar Perth dari Kings Park



wefie jangan tak wefie

lompat riang!






bunga apa tak tau




boleh baring atas rumput. Bersih!


sambil makan coklat dari Margaret River Chocolate


Aku berjalan sampai di kawasan yang kelihatan ramai orang berjoging. Ada satu tangga untuk turun ke bawah. Dari situ aku nampak hujungnya boleh nampak laut. Aku cuba turun ke bawah. Kebanyakan orang yang naik turun tangga situ tercungap-cungap kuat. Mat saleh pun tercungap-cungap, ni pula aku yang jenis tak bersukan. Nampak macam masih jauh kalau turun tangga ni nak menuju ke laut. Jadi aku batalkan niat saja dan patah balik.








tangga turun. Kawasan orang bersenam.


peta Kings Park. Luas. Tak sempat kami lawat semua kawasan.






Aku ambil keputusan balik ke lokasi kawan aku berbaring. Tapi aku cuba ambil laluan lain. Aku tiba di satu kawasan yang ada banyak bunga cantik. Aku tangkap sedikit foto bunga tersebut. Kemudian aku perasan ada miscall dari Sazlee. Mungkin mereka dah nak bergerak ke Blue Boat House. Jadi aku percepatkan langkah ke sana. Semasa aku dah mula hampir sampai, aku ternampak pula satu kawasan ni penuh dengan bunga berwarna unggu. Bunga lupin agaknya. Aku ambil sedikit foto sebelum bergerak kembali ke tempat kawan-kawan.



Sebelum mereka nak bergerak pulang, aku ada beritahu mereka ada bunga-bunga cantik berdekatan situ. Saja aku bagitahu sebab cantik jiga kalau bergambar di situ. Tapi kawan-kawan aku ni memang buat tak endah saja. Nasib baik aku dah ada beberapa gambar bunga situ. Setibanya di kereta, kami berasa lega sebab keadaan kenderaan tiada apa-apa kerosakan.



kami parking belakang bangunan ni, Parking percuma.




Kami bergerak dari Kings Park pada pukul 4.50pm dan tiba di Blue Boat House pada pukul 5.15pm. Jalan menuju ke Blue Boat sangat cantik kerana melalui di sebelah sungai dan masa tu pula matahari mula turun dan permukaan bumi dipancari cahaya silau oren. Kami menghadapai masalah untuk mencari kawasan parking yang dekat dan selamat. Akhirnya kami sampai di satu kawasan penginapan. Terjumpa satu kawasan parking yang agak luas, tapi batalkan niat mahu tinggalkan kereta di situ sebab ternampak bekas kaca-kaca cermin kereta yang telah dipecah. Jadi Sazlee parking di satu kawasan parking yang rasanya khas untuk orang yang menginap di satu hostel ni. Kemungkinan parking kami ni melanggari undang-undang. Tapi sebab dah banyak ambil masa cari parking sahaja, jadi kami tetap parking di situ dan tawakal sajalah.



Nak sampai Blue Boat House kami kena berjalan beberapa meter dari tempat parking. Di sini ramai penduduk Perth menaiki basikal. Sampai saja di Blue Boat House, ada pula orang tengah tangkap foto perkahwinan. Tiada siapa di situ kecuali kami berempat dan pasangan pengantin serta fotografer mereka. Jadi kami pun tunggu sajalah giliran. Mentang-mentang nampak kami tengah tunggu dengan sopan di tepi, makin lama pula diorang tengah ambil foto. Dari kami berempat, sampai hampir berapa orang lain datang tunggu nak bergambar pun mereka belum habis lagi. Bayangkan kami sampai pukul 5.20pm, mereka habis ambil foto pukul 5.30pm. Setengah jam tunggu. Oh ya, fotografer tu kemungkinan orang Malaysia sebab dia berbahasa Melayu.



fotografer wedding tu haaa....


rajin bersenam diorang ni. patut la sihat.






Kami menunggu giliran dengan bersembang sama sendiri. Ada satu insiden masa ni. Sazlee saja acah-acah beraksi seperti ingin menahan kereta dengan mengangkat jari di tepi jalan. Memang tiada kereta akan berhenti. Kemudian Sazlee kembali duduk di satu sudut berdekatan Ujet. Tiba-tiba ada sebuah kereta ni pandu kereta laju bukan main dan terlanggar pembahagi jalan betul-betul ditepi kami. Memang boleh dengar jelas bunyi hentakan namun kereta tu berjaya mengawal kereta daripada terbabas. Nyawa masih panjang. Silap-silap boleh kereta tu terlanggar kami. Entah siapalah pemandu kereta tu. Kalut nak pergi mana pun tak tahu.



berapa saat lepas ambil foto ni ada kereta bawa laju dan terlanggar divider.



Semasa kami menunggu pasangan pengantin tengah seronok mengambil foto, kami ditegur pula oleh sepasang warga Malaysia. Katanya semasa melintas jalan situ menaiki kereta, mereka nampak kami berempat. Jadi dia tanya sama ada kami menunggu dari tadi. Yer lah, dari kami berempat sehingga penuh orang dekat situ pun mereka belum habis ambil gambar. Matahari pun makin tenggelam dah ni. Sebenarnya aku dah nampak abang dan kakak ni dalam flight dari KLIA2 ke Perth. Tak sangka akan terserempak dekat sini pula. Kakak tu peramah dan lelaki tu peramah tapi sedikit pendiam macam aku juga hahaha. Rupa dia ada gaya-gaya macam ustaz menurut Syam.










Selepas hampir 30 minit fotografer tersebut mengangkat semua alat fotografi untuk berangkat pulang. Semasa dia melalui kami dan pelancong lain dia cakap minta maaf. Tapi tiada siapa-siapa balas balik, huhuhu. Jadi kami terus cepat -cepat turun sebab dah lama tunggu, bimbang juga kalau ada yang potong barisan. Tapia da juga seorang lelaki mat saleh ni turun awal daripada kami dan dia nak ambil foto pemandangan Blue Boat House. Ujet tak sabar dah dan berjalan jauh menuju ke Blue Boat House. Kami panggil dia datang ke kami balik sebab tak mahu ganggu mat saleh tu ambil foto. Mat saleh tu cakap dekat kami yang dia hampir habis dah ambil foto. Ujet yang baru sampai menuju dekat kami terus cakap dekat mat saleh tu “ just one minute…one minute only….”.



Ujet maksudkan kami akan ambil foto sekejap saja dalam seminit. Aku pula risau mat saleh tu ingat Ujet cuba bagi dia masa seminit sahaja untuk habiskan ambil foto. Boleh gaduh nanti ni, hahahah. Syam beritahu Ujet untuk tunggu sekejap dan ketawa bila teringat Ujet bertegas nak ambil foto tadi. Lebih kurang seminit, mat saleh tu siap ambil foto. Aku pun suruh Ujet, Sazlee dan Ujet cepat-cepat ambil giliran untuk ambil foto. Aku tekan butang kamera cepat-cepat sebab ramai lagi yang beratur dekat belakang tu. Hasilnya, kebanyakan foto kami dekat Blue Boat House tu “blur” sebab fokus point kamera tak tepat. Sedih…….huhuhuhu.



blue boat house. 



Akhirnya dapat juga ambil foto di Blue boat house. 



Kami pun berlalu pergi saja dari situ selepas bergambar. Alhamdullillah. Kereta kami selamat daripada dipecah dan sebarang saman. Kami bernasib baik kerana ketika November, Perth mengalami waktu siang yang panjang. Jadi matahari terbenam hampir sama waktu dengan Malaysia iaitu sekitar 7pm. Kalau datang Perth pada musim sejuk waktu siang agak pendek.





Sampai saja di apartment, seperti biasalah, semua rebahkan badan diri atas tilam empuk dahulu. Kemudian baru uruskan diri apa yang patut. Malam ni kami akan pergi makan Ispa Kebab. Malam ni mesti pergi sebab semalam kami dah terlepas sebab semua penat tidur awal.



Kami bergerak keluar pukul 8.30pm. Kebanyakan parking berdekatan Ispa Kebab penuh, jadi kami terpaksa cari di tempat lain. Kami jumpa parking kosong, tapi kena jalan agak jauh ke Ispa Kebab. Parking di Perth, kebanyakannya percuma selepas pukul 6pm. Sekitar Perth sangat sunyi walaupun baru pukul 9pm. Orang Perth ni tidur awal agaknya. Malam di Perth memang tiada “life” sangat. Teringat hidup di Melaka yang lebih hampir sama pada waktu malam.



Ada construction pula....


sunyi.....


Sampai saja di Ispa Kebab, aku dan Syam kongsi beli Kebab Doner The Lot. Aku lupa Ujet dan Sazlee beli apa. Ispa Kebab pun boleh saja kongsi dua orang. Besar saiznya, cuma agak liat sikit. Tapi rasanya boleh tahan. Cukup la untuk sekadar isi perut sebelum tidur nanti. Semasa aku dengan Syam menunggu Ujet menukar menu, sebab pekerja tu silap bagi menu, kami berdua ditegur oleh seorang lelaki yang menaiki basikal. Syam tak beberapa faham apa yang lelaki tu tanya. Apa yang aku dengar, dia tanya sama ada kami ada pemetik api. Aku pun balas saja kami tak ada pemetik api. Lalu dia pun pergi saja tempat lain. Aku ingatkan ni salah satu taktik nak peras ugut ke apa, nasib baik bukan, fuhhh….



menu di Ispa Kebab





dinner malam ni. errrmmm.....

Sazlee singgah kedai beli spek mata untuk persediaan ke Lancelin Dune esok hari.

owner orang Malaysia rasanya ni....





Semasa kami menuju pulang. Ternampak lagi sepasang warga Malaysia. Kami cuma berbalas senyum. Mungkin mereka pun tinggal berdekatan dengan lokasi kami. Balik saja ke apartment baru kami makan kebab yang dibeli. Kami tidur awal sebab esoknya nak kena bangun awal sebab jauh perjalanan destinasi seterusnya.


boleh la...sedap jugaa...



.

.

.

.

.

.

.bersambung post seterusnya.










Terima kasih kerana sudi baca, assalam

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi komen~~~